Per definir els principals eixos d’actuació d’aquest programa global de protecció de la infància vulnerable hem tingut en compte dos textos importants:
Els
XICS impulsen la matriculació de tots els infants a l’escola que els correspongui i, al
mateix temps, duen a terme un reforç extraescolar i un seguiment exhaustiu del seu rendiment amb
els educadors del centre.
També es fomenta l’educació des d’una perspectiva “no formal” que ajudi
els infants que no han estat mai escolaritzats, o que ho han estat de forma discontínua, a assolir
el seu màxim potencial.
Aquests centres incorporen activitats educatives, com tallers ocupacionals per als més grans,
classes d’informàtica, sessions d’educació en valors o classes d’alfabetització i
de reforç escolar, juntament amb les hores dedicades al joc, al lleure i a la pràctica esportiva.
Els XICS ofereixen a tots els inscrits una atenció integral amb els serveis següents:
Es treballa per aconseguir que els nens desenvolupin aptituds positives enfront de la vida
diària en relació amb la gent que els envolta i poder donar, així, sortida a conflictes socials o
familiars que els afecten directament.
L’esport actuarà com una eina molt potent per treballar sobre l’estat psicosocial
dels infants, i en l’actualitat es treballa directament sobre les diferents situacions
quotidianes que afecten els nens i les nenes:
Els XICS compten amb unes instal·lacions esportives adequades, camps de futbol i pistes poliesportives on es poden practicar esports com el bàsquet, l'handbol o el futbol sala.
També promouen una adequada pràctica de l’esport i l’educació física entre els joves, i fan una èmfasi especial en l’esport, no com a objectiu, sinó com a eina integradora i que n’afavoreix el desenvolupament.
L’accés de les nenes a l’esport, especialment en certs contextos i cultures, és un repte que s’ha plantejat com uns dels objectius principals del programa. Així, es treballaran els aspectes culturals i de creences locals, que moltes vegades són factors clau en l’equitat de gènere.