Per a definir els principals eixos d’actuació d’aquest programa global de protecció de
la infància vulnerable, hem tingut en compte per una part els drets dels infants recollits en la
'Convenció dels Drets del Nen' aprovada el 1989, i per una altra els 'Objectius de Desenvolupament
del Mil·lenni' de Nacions Unides, que sis dels seus vuit objectius, van dirigits a la infància.
• Promoure l’Educació Universal de tots els nens i nenes, sense cap tipus de
discriminació.
Tots els nens i nenes tenen el dret d’accedir a l’escola i rebre una educació
formal adequada. Per aquest motiu, des dels Centres Solidaris s’impulsarà la matriculació de
tots els infants a l’escola pública que els correspongui i, a la vegada, es durà a terme un
reforç extraescolar i un seguiment exhaustiu del seu rendiment.
A més de promoure l’escolarització i vetllar per un bon rendiment en el sistema
educatiu formal, des dels centre Solidari també es fomentarà l’educació des d’una
perspectiva no formal que ajudi els infants que no han estat mai escolaritzats, o que ho han estat
de forma discontínua, a assolir el seu màxim potencial. D’aquesta manera, es preveu
incorporar activitats educatives no formals com tallers ocupacionals, informàtica, sessions
d’educació en valors, educació sanitària, o classes d’alfabetització i de reforç
escolar, juntament amb les hores dedicades al joc, al lleure i al la pràctica esportiva.
• Garantir l’accés a l’assistència sanitària dels infants més
vulnerables.
Des dels Centres Solidaris de la Fundació FC Barcelona es treballarà per a garantir
l’accés a l’assistència sanitària de qualitat dels infants vulnerables inscrits al
centre, oferint a tots ells una atenció integral amb els següents serveis:
- Visites mèdiques regulars, que permetran fer un seguiment de les vacunacions, el
desenvolupament psico-motriu i emocional, així com la detecció de possibles malalties o problemes
de salut.
- Seguiment del creixement i suport nutricional dels infants del centre.
- Sessions d’educació sanitària, de nutrició i d’higiene dirigides tant als nens
i nenes, com al seu nucli familiar. Aquestes sessions seran claus per a millorar el coneixement
d’aspectes bàsics, sobre la salut, que podran evitar futures malalties transmissibles
prevalents a la regió . La comunicació s’orientarà més enllà d’una simple xerrada
informativa, amb l’objectiu d’escoltar i compartir les experiències amb els pares i
així ajudar a comprendre la seva rellevància per millorar la qualitat de vida les seves vides i les
dels seus fills.
• Prestar suport psicosocial als infants.
Els infants als que van dirigits aquests programes són nens i nenes que viuen en situacions
altament precàries, algunes amb alt risc d’exclusió social, tant a nivell socioeconòmic com
per diverses situacions crítiques a nivell emocional i afectiu.
Es treballarà per poder aconseguir que els nens desenvolupin aptituds positives enfront la
vida diària en relació amb la gent que els envolta, i donar sortida a conflictes socials o
familiars que els afecten directament. L’esport, actuarà com una eina molt potent per
treballar sobre l’estat psicosocial dels infants, i es preveu treballar directament sobre les
diferents situacions quotidianes que afecten els nens i nenes:
- Resoldre els problemes i saber prendre decisions.
- Combinar un pensament creatiu i un pensament crític.
- Saber comunicar eficaçment i posseir habilitat per a les seves relacions interpersonals.
- Aprendre a tenir consciència d’un mateix i aconseguir empatia amb d’altres
persones.
- Saber gestionar l’estrès i les emocions.
• Garantir l’accés a l’esport i al lleure.
El centre comptarà amb unes adequades instal·lacions esportives, un camp de futbol i una
pista poliesportiva on es pugui practicar esports com el bàsquet, l'handbol o el futbol sala. A
més, el Centre oferirà activitats esportives per als nens i nenes del centre i promourà una
adequada pràctica de l’esport i l’educació física per a totes les nenes i els nens de
la regió, fent especial èmfasi en l’esport, no com a objectiu pròpiament, sinó com a eina
integradora i que afavoreix el desenvolupament.
• Comptar amb ONG/Fundació local amb experiència.
Pel funcionament i credibilitat del centre, la Fundació del FC Barcelona treballarà amb ONG i
Fundacions locals que ens donaran suport en el funcionament diari del centre. Aquestes ONG hauran
d’estar reconegudes a nivell local, i tindran experiència en projectes amb nens i adolescents
en situació de vulnerabilitat.
• Comptar amb Personal qualificat:
El centre comptarà amb un personal qualificat de caràcter multidisciplinari, que
desenvoluparà les tasques i activitats del centre amb total responsabilitat, vetllant per un bon
desenvolupament físic, social i emocional dels nens i nenes als que es doni suport. Per fer aquesta
tasca comptarem amb: Coordinador del Centre, Assistents Socials, Educadors, Monitors, Psicòlegs,
Metges i Infermeres, Comptables, Administratius, Cuineres i Vigilants. Tos ells i des de la seva
responsabilitat vetllaran pel foment d’aquestes competències en totes les activitats que es
desenvolupin al centre.
• Comptar amb el suport de les entitats públiques locals.
Per a la sostenibilitat dels projectes, és molt important la implicació dels Ministeris i les
autoritats locals corresponents, i en tot Centre Solidari que es posi en marxa, la Fundació del FC
Barcelona comptarà amb aquest suport pel que fa a la cessió de terrenys per a la construcció o
remodelació del centre i/o dels equipaments esportius, a més de comptar amb l’accés dels nens
i nenes del centre als serveis públics bàsics en especialment pel que fa a matèria d’educació
i salut.
• Sostenibilitat per la gestió i funcionament del centre.
També en la línia d’aconseguir la sostenibilitat dels centres després de la posada en
marxa i funcionament durant els primers 3-4 anys, del que serà responsable la Fundació del FC
Barcelona i d’altres entitats que col·laborin en el projecte. La Fundació treballarà amb
entitats locals d’execució, comunitats i amb els ministeris i autoritats locals per crear
conjuntament una dinàmica de treball en equip que afavoreixi que el projecte se’l facin
“seu” des d'un inici, i que després del desemborsament inicial per la posada en marxa
del centre, des del nivell local i amb ajut d’altres institucions que vagin donant suport, el
centre sigui autosuficient després d’aquest període inicial.