FCBARCELONA.CAT

Salta el menú

Menú principal

Menú del contingut


Torna a l´inici de la plana

Contingut

Enllaç al contingut associat

Fundació

22.05.2008 09:42

Esport, valors i escola

Marc Parramon


El recurs formatiu ‘Juga-la!’, creat per la Fundació, ja està integrat en el dia a dia de les escoles catalanes. Els valors positius de l’esport han arribat a les aules amb l’objectiu de formar ciutadans cívics.


La classe d’avui d’educació física de 6è de primària de l’Escola Vedruna Àngels és diferent. Avui no se surt al pati, la classe és dins l’aula. L’Eduard Riudabets, professor d’educació física d’aquesta escola de Barcelona, ha escollit una sessió de debat a classe a partir d’una de les activitats que proposa el recurs en línia ‘Juga-la!’.

Una classe diferent

RIMG0472.JPGL’activitat escollida proposa una sèrie de vídeos per fomentar l’expressió oral i la reflexió entre el grup. El primer vídeo, projectat en una gran pissarra, mostra un grup de joves que, mentre juguen un partit de futbol, exageren les entrades i es llancen a terra clamorosament sense motiu justificat. “Estan fent teatre”, comenta un dels alumnes en finalitzar el vídeo. Mentre la resta de la classe alça els braços per afegir-se a la conversa, l’Eduard els fa veure el sentit real de la pràctica esportiva, més enllà de les exageracions que desvirtuen el joc.

Un segon vídeo mostra un partit de futbol en què un dels equips marca un gol mentre l’altre equip es troba en una situació d’inferioritat numèrica per estar un dels seus jugadors estirat a terra. El mestre atura el vídeo i pregunta als alumnes davant l’evident injustícia quina seria per a ells la millor solució. “La culpa és de l’àrbitre!”, asseguren des del fons de la classe. “L’altre equip ha de deixar-se marcar un gol”, afegeix una noia després. L’Eduard fa seguir el vídeo i els alumnes contemplen l’exemplar actitud del porter de l’equip avançat al marcador que deixa colar la pilota a la xarxa sense oposar resistència. El debat segueix.

Un material que facilita la feina dels educadors

RIMG0475.JPGEl d’aquesta classe és només un exemple d’entre les diverses escoles catalanes que ja inclouen el ‘Juga-la!’ en el seu currículum escolar. “És un material que plasma molt bé la realitat i s’adapta perfectament als nostres interessos”, assegura Eduard Riudabets, professor de l’Escola Vedruna Àngels. “Als mestres, sovint, ens costa trobar materials didàctics que duguin a la reflexió i el ‘Juga-la!’ ens facilita molt la feina en aquest sentit”, continua. En aquest cas el recurs ha estat utilitzat a la classe d’educació física, però també pot ser emprat en matèries com educació per a la ciutadania o en temps de tutories. A més, el fet d’estar hostatjat a la xarxa fomenta també l’ús des de casa amb els pares.
Esport, valors i escola
‘Juga-la!’ a la Fundació
La Fundació FC Barcelona va llançar a principis del curs escolar 2007/08 un recurs pedagògic en línia disponible per a tots els mestres de primària i secundària de Catalunya anomenat ‘Juga-la!’. Aquesta eina es troba al web www.juga-la.cat i a través d’activitats d’expressió escrita i oral es fomenten valors positius de l’esport com ara la tolerància, l’equitat i la cooperació entre iguals. L’eina té una versió per a alumnes de primària i una altra per als de secundària.

El projecte s’emmarca dins l’àrea d’Educació de la branca d’Esport i Ciutadania de la Fundació i també es troba disponible en castellà. Paral•lelament, aquest recurs s’està implementant a tot Llatinoamèrica amb la col•laboració de l’OEI (Organització d’Estats Iberoamericans).

Notícies Fundació


Torna a l´inici del contingut d´aquesta plana
Torna a l´inici de la plana